جدیدترین های سلامت و روان

چگونه با دیابت بهتر زندگی کنیم؟

دوشنبه, 16 آذر 1394 ساعت 19:40 اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

 

دیابت بیماری قابل کنترلی است که بین چهار تا پنج میلیون نفر در ایران به آن مبتلا هستند. این بیماری با افزایش قند خون ایجاد می‌شود.

 

علت این بیماری معمولا کاهش میزان ترشح هورمون تنظیم کننده قند خون (انسولین) یا اختلال در عملکرد انسولین است.

 

انواع بیماری دیابت عبارتند از:

دیابت نوع اول: در این نوع دیابت بیمار نیاز به تزریق انسولین دارد و بیشتر در کودکان و افراد زیر ۳۰ سال ایجاد می‌شود که به آن دیابت وابسته به انسولین می‌گویند.

 

دیابت نوع دوم: بیمار معمولا نیازی به تزریق انسولین ندارد، اما ممکن است در برخی موارد نیاز به تزریق انسولین پیدا کند. این نوع دیابت معمولا در افراد بالای ۴۰ سال، چاق و کم تحرک بیشتر است و به آن دیابت غیر وابسته به انسولین می‌گویند. در کنترل این بیماری از رژیم غذایی و داروهای خوراکی پایین‌آورنده قند خون استفاده می‌شود.

 

 

نشانه‌های دیابت

از نشانه‌های بیماری دیابت می‌توان به پر ادراری و تکرر آن، احساس پرنوشی و تشنگی، احساس ضعف و پرخوری و کاهش وزن بدون دلیل اشاره کرد.

 

 

عوارض دیررس دیابت

عوارض دراز مدت در صورت عدم کنترل بیماری دیابت، می‌تواند منجر به اختلالات قلبی - عروقی، بینایی،‌ نارسایی و از کار افتادگی کلیه‌ها و بروز زخم‌های پوستی به ویژه در پاها و آسیب‌های عصبی شود و در نهایت موجب صدمات جبران ناپذیری از جمله کوری، قطع پا و سکته قلبی و مغزی شود.

 

توصیه‌های تغذیه‌ای و بهداشتی برای داشتن زندگی بهتر با دیابت

بنابر اعلام دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، برخی از توصیه‌های تغذیه‌ای و بهداشتی برای داشتن زندگی بهتر با دیابت عبارتند از:

 

http://sh59.ir/images/master2/rect-1-n.gif   برای داشتن یک برنامه صحیح دارویی و رژیم درمانی به پزشک و کارشناس تغذیه مراجعه کنید.

 

http://sh59.ir/images/master2/rect-1-n.gif   از مواد غذایی حاوی الیاف گیاهی (فیبر غذایی) مانند نان و غلات سبوس‌دار، سبزی‌ها و میوه‌های با شیرینی کمتر استفاده کنید.

 

http://sh59.ir/images/master2/rect-1-n.gif   بجای مصرف مواد قندی ساده مانند قند، شکر، مربا، عسل و ... از خشکبار و میوه‌های خشک استفاده کنید.

 

http://sh59.ir/images/master2/rect-1-n.gif   میزان مصرف روغن‌های جامد و چربی را در رژیم غذایی خود محدود کنید و در برنامه غذایی خود تا حد امکان از روغن زیتون استفاده کنید.

 

http://sh59.ir/images/master2/rect-1-n.gif   از گوشت‌های بدون چربی و مرغ بدون پوست استفاده کنید.

 

http://sh59.ir/images/master2/rect-1-n.gif   مصرف ماهی دو بار در هفته توصیه می‌شود.

 

http://sh59.ir/images/master2/rect-1-n.gif   از روش‌های پخت آب‌پز، بخارپز، تنوری کردن و کباب کردن به جای سرخ کردن استفاده کنید.

 

http://sh59.ir/images/master2/rect-1-n.gif   از شیر و فراورده‌های لبنی کم چرب استفاده کنید.

 

http://sh59.ir/images/master2/rect-1-n.gif   برای کنترل وزن در حد مطلوب، انجام ورزش و فعالیت‌های بدنی مناسب و رعایت رژیم غذایی صحیح زیر نظر پزشک و کارشناس تغذیه، توصیه می‌شود.

 

http://sh59.ir/images/master2/rect-1-n.gif   انجام فعالیت‌های ورزشی متناسب با شرایط و وضعیت سلامت فرد، نرمش‌های ملایم روزانه، حداقل ۱۵ دقیقه پیاده‌روی بعد از غذا توصیه می‌شود.

 

http://sh59.ir/images/master2/rect-1-n.gif   هرگز با شکم خالی و گرسنه، ورزش یا پیاده‌روی نکنید.

 

http://sh59.ir/images/master2/rect-1-n.gif   برای اطمینان از سلامت چشم و کلیه‌های خود، به طور منظم به پزشک متخصص مراجعه کنید.

 

http://sh59.ir/images/master2/rect-1-n.gif   شست‌وشوی روزانه پاها با آب ولرم و صابون مناسب و خشک کردن با حوله نرم توصیه می‌شود.

 

 

منبع: ایسنا